Ce este tiller-ul si cum se regleaza corect

Marius

Administrator
Membru personal
Tiller-ul reprezinta diferenta dintre masura obtinuta intre bratul superior si coarda, fata de masura obtinuta intre bratul inferior si coarda.
Prin urmare,
tiller = distanta dintre bratul superior si coarda - distanta dintre bratul inferior si coarda

Astfel, daca avem o valoare mai mare la distanta dintre bratul superior si coarda, va rezulta un tiller pozitiv.
Daca avem o valoare mai mare la distanta dintre bratul inferior si coarda, va rezulta un tiller negativ.
 
Va prezint un text considerat de multi arcasi ca fiind de referinta despre tiller, prin bunavointa lui David Soza.
Traducerea si adaptarea textului din engleza imi apartine, asa ca va rog sa scuzati eventualele greseli.


Câteva cuvinte despre tiller

By DAS, May 6, 2008

Am primit o mulțime de e-mailuri care îmi cer să postez mai multe aici, așa că m-am gândit să vă împărtășesc câteva gânduri despre tiller. Când oamenii întreabă despre tiller, li se spune de obicei să îl stabilească undeva și să îl lase, sau că pur și simplu nu contează. Pentru unii oameni, acest lucru poate fi cel mai bun, dar pentru cei care caută ultima măsură de la arcul lor, o cunoaștere funcțională a tiller-ului este la fel de importantă ca și faptul de a ști cum să reglezi înălțimea brațului (brace height) sau tensiunea plunger-ului. Am citit mai multe cărți despre tuning și niciuna dintre ele nu a oferit o explicație adecvată, așa că iată:

Tiller este probabil cea mai puțin înțeleasă și cea mai confuză parte a reglajului, dar este de fapt foarte simplă. Reglarea tillerului controlează pur și simplu echilibrul dintre forța pe care brațele (lamele) superioare și inferioare o exercită asupra săgeții la lansare. Asta este tot. Tiller-ul măsurat de care un arc are nevoie pentru a trage corect depinde de orice nepotrivire existentă între brațe (lame), de designul crosei și de aportul trăgătorului. Să le luăm pe rând.

Cele mai multe brațe (lame) ILF sunt proiectate pentru un tiller zero. O excepție este reprezentată de brațele Border și este posibil să existe și altele. Tiller zero înseamnă că s-a încercat să se potrivească partea superioară și inferioară. În realitate, acest lucru poate varia puțin. Acesta este motivul pentru care brațele (lamele) sunt întotdeauna marcate cu "top" (sus, superior) și "bottom" (jos, inferior). Este important să păstrați brațele în aceeași poziție în care este setat arcul, cu excepția cazului în care știți cu siguranță că sunt EXACT potrivite. A fi ușor nepotrivite nu este o problemă, dar necesită doar această înțelegere. De fapt, am pus în mod deliberat brațul inferior deasupra în câteva cazuri în care am avut nevoie de membrul mai puternic sau mai slab în acea poziție.

Designul crosei este în mâinile inginerului care o proiectează, așa că nu voi spune prea multe despre asta. Voi spune că orice crosă bine proiectată ar trebui să necesite un nivel minim de tiller. Orice arc sau crosă care necesită un tiller mare pentru a trage corect nu este proiectată corespunzător sau poate că este construită prost.

În acest caz, cunoștințele despre tiller pot fi utile pentru arcas. Tiller-ul de care are nevoie un arc depinde de presiunea pe care o exercitați asupra mânerului, de plasarea degetelor pe coardă și de distribuția presiunii între degete. Din acest motiv, orice ajustare a tiller-ului este cel mai bine făcută de persoane care au o formă destul de repetabilă. Dacă schimbați aceste elemente la fiecare lovitură, atunci ajustarea tiller-ului va fi un exercițiu de frustrare. Componenta fundamentală a oricărei încercări de reglare este capacitatea de a trage grupuri decente de săgeți (shaft-uri) goale. OK, acum să trecem la esența problemei.

Cea mai fundamentală reglare a tiller-ului se face de fapt prin reglarea punctului de nock (nock point). Deoarece majoritatea arcurilor tradiționale nu au tiller reglabil, singura modalitate de a obține un echilibru este de a ajusta locul unde se face contactul cu coarda. La un arc bine proiectat, ar trebui să puteți ajunge la punctul de echilibru destul de aproape ca săgeata să fie la nivel. Cu cât arcul este mai departe de un echilibru în tiller, cu atât ar putea fi nevoie de un punct de nock mai înalt. De asemenea, este posibil ca punctul de nock să trebuiască să fie mai înalt dacă trageți cu „3 under” cu un arc proiectat pentru „split finger”. Ridicarea punctului de nock este în regulă până la un anumit punct, dar dacă sunt necesare puncte de nock extreme, atunci veți crea un dezechilibru în arc care va genera vibrații și zgomot. Acesta este motivul pentru care atât de mulți oameni cred că tirul cu „3 under” este zgomotos. Nu există niciun adevăr în această afirmație. Tragerea cu un arc care este în afara tiller-ului sau dezechilibrat de puncte de nock excesiv de înalte ESTE zgomotoasă. Ideea mea de înălțime excesivă a punctului de nock la arcul meu este despre orice depășește 3/8". Toate arcurile mele personale au între 3/16" și 1/4" și nu mai mult. Orice ajustare dincolo de această valoare se face prin utilizarea șuruburilor de la tiller sau prin schimbarea brațelor (lamelor), sau ambele.

Iată cum funcționează acest proces:

În primul rând, îmi pregătesc arcul cu un punct de nock destul de jos, să zicem între 1/8" și 1/4", și trag un grup de săgeți goale și de săgeți cu pene într-un balot. Dacă săgețile goale se grupează doar puțin mai jos, atunci încep să cobor punctul de nock. Dacă grupul de săgeți goale este mai sus, atunci trag ușor punctul de nock în sus. Dacă distanța dintre grupe este de peste 5", să zicem, atunci aș lăsa punctul de nock în pace și aș ajusta ușor tillerul. REGLAREA TILLERULUI LA O STARE MAI NEGATIVĂ VA RIDICA GRUPUL BARESHAFT (SĂGEȚI GOALE), reglând mai pozitiv îl va coborî. Din moment ce reglați diferența dintre brațe, puteți regla fie un șurub, fie ambele (în direcții opuse). Iată câteva reguli de urmat:

1. Tillerul pozitiv înseamnă că există mai multă pretensionare pe brațul inferior, astfel că măsurarea tillerului va fi mai mică. În general, split finger (degetele despicate) necesită 1/16 până la 1/8 de tiller pozitiv, ceea ce înseamnă că măsurarea de sus va fi cu 1/16 până la 1/8 mai mare. În general, pentru 3 under (3 sub) trebuie să fie aproape de zero. Termenul de "tiller pozitiv" provine de la "top limb positive", ceea ce înseamnă că măsura de sus este mai mare. Îmi pare rău, dar are la fel de mult sens ca și "back" și "belly".

2. Strângerea unui șurub de tiller va crește preîncărcarea, iar slăbirea o va reduce. Pentru a obține un tiller mai pozitiv, ar trebui să strângeți șurubul de jos și să slăbiți șurubul de sus, sau ați putea face unul sau altul singur pentru o ajustare mai mică. Un truc pe care îl folosesc eu este să pun cel mai puternic braț (lamă) în partea de jos pentru un tiller pozitiv, sau în partea de sus pentru un tiller negativ. Puteți găsi brațul (lama) puternic reglând tiller-ul la zero și privind spațiul de sub fiecare braț (lamă). Brațul cu cel mai mare spațiu este cel puternic.

3. Întotdeauna întindeți arcul de câteva ori sau trageți câteva săgeți pentru a stabiliza reglajul înainte de a măsura.

4. Deoarece este posibil să fi modificat ușor forța de tragere (draw weight), ultimul pas este să verificați forța de tragere și să o reajustați dacă este necesar. Întotdeauna rotiți șuruburile de la tiller în aceeași direcție și EXACT în aceeași măsură pentru a menține buna reglare a tiller-ului în timpul ajustării forței.

5. Asigurați-vă că aveți săgețile cu spine-ul potrivit înainte de a regla tillerul. Săgețile foarte rigide pot să ricoșeze de pe raft sau de pe suport și să vă dea niște rezultate aiurea care nu au legătură cu tiller-ul.

6. Faceți ajustări foarte mici, cum ar fi poate 5 minute pe cadranul unui ceas. Unele arcuri vor fi mult mai sensibile decât altele. Veți învăța prin experiență cât de mult trebuie să reglați arcul. Arcul meu este un DAS de 58" care trage săgeți de 295gr. Lungimea scurtă și greutatea redusă a săgeților îl fac foarte sensibil. Pot schimba punctul de impact al săgeților goale cu 6" cu o schimbare de 3/16" de tiller (rotirea șuruburilor de la aproximativ 12:00 la 4:00). Arcurile mai lungi vor fi mai puțin sensibile. Faceți mici ajustări și trageți un grup de test după fiecare dintre ele. Nu uitați că vă interesează locul în care lovesc săgețile goale în raport cu săgețile cu pene. Când vă apropiați cele două grupaje, blocați șuruburile și folosiți punctul de nock pentru ultimul reglaj. După cum am spus, îmi place să ajung la o înălțime de 3/16" până la 1/4" a punctului de nock.

Nu uitați că scopul este de a obține toate setările cât mai aproape de centru. Cu alte cuvinte, 1/2" de tiller compensat de un nock point înalt de 3/4" nu este bun, chiar dacă grupajul săgeților goale arată rezonabil. Ceea ce ați făcut a fost să compensați o eroare mare cu o altă eroare mare. Încercați să lucrați în așa fel încât un reglaj mic al tillerului să fie compensat sau completat de un reglaj mic al punctului de nock. În acest fel, arcul dvs. nu se luptă cu el însuși și va fi mai silențios și fără vibrații. Cu cât este mai bine proiectată crosa, cu atât mai aproape de zero pentru orice.

SAU Dacă nimic din toate acestea nu are sens, setați-l la zero și lăsați-l așa ;)

Iată o mică poveste de culcare despre tiller. Mulți dintre voi știți că mi-am prins degetul arătător într-o mașină în urmă cu mai bine de un an și de atunci tirul meu a fost o provocare. Am cam depășit handicapul degetului cu o prindere de coardă oarecum neortodoxă. Trag cu 3 under, dar nu-mi mai pot îndoi degetul arătător, așa că obțin un cârlig bun cu degetul mijlociu și inelar și las degetul arătător să cam iasă în afară ca punct de ancorare. Rezultatul este că deplasează presiunea coardei în jos pe coardă mai mult decât un 3 under normal. Din acest motiv, eu trag de fapt cu un tiller ușor negativ la arcul meu (aproximativ -1mm). Nu este nimic în neregulă cu tillerul negativ, doar că este neobișnuit pentru majoritatea oamenilor să aibă nevoie de el. De asemenea, ar putea fi folosit într-un oarecare avantaj de către cei care merg cu coarda (stringwalkers).

David

"reposted with permission from David Soza"
„repostat cu permisiunea lui David Soza”
 
Back
Sus